تقویت حافظه در بهترین دبیرستان
بهترین دبیران

تقویت حافظه در دوران امتحانات نهایی و کنکور

تقویت حافظه برای مطالعه و کسب رتبه خوب در کنکور سراسری

???????????? کنکوری های عزیز در این مقاله قصد داریم شما رو با حافظه و راه های تقویت حافظه در دوران کنکور آشنا بکنیم. همونطور که می دونین حافظه بحث خیلی مهمیه و تاثیر زیادی تو موففیت شما تو کنکور سراسری میذاره. پس سعی کنین تا آخر همراه ما باشین و اگه سوالی داشتین حتما با مشاورای اندیشه فکور در واتساپ مطرح کنین. 

???????? بسیاری از دانش آموزان مشکلات حافظه دارند. دانش‌آموزانی که در ثبت اطلاعات در حافظه کوتاه‌مدت دچار نقص هستند، معمولاً در به خاطر سپردن دستورالعمل‌ها یا دستورالعمل‌هایی که به تازگی به آنها داده شده است، آنچه که در طول مکالمات و بحث‌های کلاس گفته شده و آنچه را که تازه خوانده‌اند، مشکل دارند. دانش‌آموزانی که با حافظه کاری مشکل دارند، اغلب در حین انجام آن کار را فراموش می‌کنند.

???? (نکته: حافظه کاری، حافظه ایه که مثل یه میز کار برای مغزه و به کمک اون مغز می تونه کارها رو به ترتیب انجام بده)

???????? دانش‌آموزانی که در ذخیره‌سازی و بازیابی اطلاعات از حافظه بلندمدت نقص دارند، ممکن است برای آزمون‌ها مطالعه کنند، اما نمی‌توانند اطلاعاتی را که در هنگام انجام آزمون‌ها مطالعه کرده‌اند، به خاطر بیاورند. آن ها اغلب در یادآوری اطلاعات واقعی خاص مانند تاریخ ها یا قوانین دستور زبان مشکل دارند. آنها از اوایل سال تحصیلی یا سال گذشته حافظه ضعیفی از مطالب دارند.

???????? حالا ۸ استراتژی زیر برای کمک به دانش‌آموزان در ایجاد حافظه کارآمدتر و مؤثرتر ارائه شده تا با تقویت حافظه شون در دوران کنکور بتونن نتیجه بهتری کسب کنن:

???????? مطالب را بیش از حد بیاموزید!!!


باید به دانش‌آموزان آموزش داده شود که اطلاعات جدید «بیش از حد» یاد بگیرند. اغلب آنها فقط تا زمانی تمرین می کنند که بتوانند یک تکرار بدون خطا از مطالب را انجام دهند. با این حال، چندین تکرار بدون خطا برای تثبیت اطلاعات مورد نیاز است.

???????? استفاده از تصاویر بصری و سایر راهبردهای حافظه را یاد بگیرید


یکی دیگر از استراتژی های حافظه که از نشانه استفاده می کند، جایگزینی کلمه است. سیستم کلمه جایگزین را می توان برای اطلاعاتی استفاده کرد که تجسم آن دشوار است، با این سیستم، واژگانی که دانش‌آموز سعی می‌کند به خاطر بسپارد، در واقع به نشانه تصویر بصری تبدیل می‌شود که کمک بزرگی به تقویت حافظه کنکوری ها می کند. لازمه که سایر تکنیک ها و استراتژی های حافظه رو از مشاورتون بپرسین یا به ما در واتساپ پیام بدین. 

???????? قبل از کلاس، به جزوه های آماده شده توسط معلم نگاه بیندازید


بحث‌های کلاسی و مجموعه دستورالعمل‌های شفاهی باید با جزوه‌های آماده شده توسط معلم تقویت شوند. جزوات برای کلاس می تواند شامل یک طرح کلی کوتاه یا یک سازمان دهنده گرافیکی نیمه کامل باشد که دانش آموز در طول کلاس آن را تکمیل می کند. داشتن این اطلاعات دانش آموزان را قادر می سازد تا اطلاعات برجسته ای را که در طول سخنرانی ها ارائه می شود شناسایی کنند و اطلاعات را در یادداشت های خود به درستی سازماندهی کنند. هر دوی این فعالیت ها حافظه را در دوره کنکور و دبیرستان تقویت می کند.

???????? خواننده فعال باشید


برای تقویت ثبت حافظه کوتاه‌مدت و حافظه فعال هنگام خواندن، دانش‌آموزان باید هنگام خواندن فصل‌ها زیر کلمات کلیدی خط بکشند، برجسته کنند یا در حاشیه بنویسند. سپس می توانند به عقب برگردند و آنچه را که زیر آن خط کشیده، برجسته شده یا در حاشیه نوشته شده است بخوانند. برای تثبیت این اطلاعات در حافظه بلندمدت، آنها می توانند طرح کلی ایجاد کنند یا از نمودارهای گرافیکی استفاده کنند. تحقیقات نشان داده است که استفاده از نمودارهای گرافیکی باعث افزایش پیشرفت تحصیلی برای همه دانش آموزان می شود. پس این به آن ها کمک می کند تا به تقویت حافظه در دوران کنکور بپردازند.

???????? مراحل مسائل ریاضی را یادداشت کنید


دانش آموزانی که در حافظه فعال دچار ضعف هستند نباید در حل مسائل ریاضی به محاسبات ذهنی تکیه کنند. هنگام حل مسائل، آن ها باید همیشه یک کاغذ در دست داشته باشند و مراحل را در محاسبات یادداشت کنند. این به آن ها کمک می کند تا به تقویت حافظه در دوران کنکور بپردازند.

???????? تمرین بازیابی را انجام دهید


تحقیقات نشان داده است که حافظه بلندمدت زمانی تقویت می‌شود که دانش‌آموزان درگیر تمرین بازیابی شوند. شرکت در آزمون یک عمل بازیابی است، یعنی عمل به خاطر آوردن اطلاعاتی که از حافظه بلند مدت مطالعه شده است. بنابراین، شرکت در آزمون های عملی برای دانش آموزان می تواند بسیار مفید باشد. هنگامی که معلمان اطلاعات را قبل از آزمون ها و امتحانات مرور می کنند، می توانند از دانش آموزان سؤال بپرسند یا از دانش آموزان بخواهند که سؤالاتی را برای همه پاسخ دهند تا اینکه فقط اطلاعاتی را که باید یاد بگیرند به دانش آموزان بازگو کنند. این فعالیت یکی از راه های خیلی موثر در تقویت حافظه در دوران کنکور به شمار می‌آید.

???????? هنگام ذخیره اطلاعات، نشانه ایجاد کنید


بر اساس تحقیقات حافظه، زمانی که اطلاعات با استفاده از یک نشانه ذخیره می شود، بازیابی آسان تر است و این نشانه باید در زمان بازیابی اطلاعات وجود داشته باشد. مخفف نشانه ای است که در هنگام یادگیری اطلاعات استفاده می شود و در یادآوری نشانه هنگام آزمون به دانش آموز کمک می کند تا اطلاعات را به خاطر بیاورد. پس نشانه سازی یکی از کارهای ضروری در تقویت حافظه در دوران کنکور و دبیرستان محسوب می شود.

???????? قبل از خواب مطالب را مرور کنید


برای دانش آموزان باید مفید باشد که مطالب را درست قبل از خواب شبانه مرور کنند. تحقیقات نشان داده است که اطلاعات مطالعه شده به این روش بهتر به خاطر سپرده می شود. هر کار دیگری که پس از بررسی و قبل از خواب انجام می شود (مانند خوردن میان وعده، مسواک زدن، گوش دادن به موسیقی) در تثبیت اطلاعات در حافظه اختلال ایجاد می کند. پس آخرین راهکار ما برای تقویت حافظه در دوران کنکور، مرور مطالب پیش از خوابیدن است.

دانش‌آموزا و داوطلبای کنکور سراسری! ممنون که مطالب ما رو خوندین. اگه سوالی داشتین (درباره تقویت حافظه در دوران کنکور و حتی از موضوعات دیگه مثل نحوه برنامه ریزی) از مشاورای برتر موسسه اندیشه فکور بپرسین: واتساپ


مقالات مرتبط (ویژه دبیرستانی ها و کنکوری ها):

???? راه‌های افزایش تمرکز


???? توصیه‌های کلیدی مشاوران برای برنامه‌ریزی


???? تغذیه سالم و مفید برای کنکوری‌ها


???? تندخوانی 


???? تقویت حافظه - ویژه کنکور


???? هدف گذاری برای کنکور


???? برنامه ریزی روزانه


???? برنامه مطالعاتی تابستان ۱۴۰۱

 


???????? دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره: 

☎️ شماره تماس اندیشه فکور: ۰۲۱۴۴۴۷۲۵۰۰

???? واتساپ اندیشه فکور: کلیک کنید


???? مشاوران برتر اندیشه فکور:

1️⃣ دکتر ارسنجانی: مشاور برتر کشور در چند سال گذشته

2️⃣ مهندس مسیح: بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور سراسری و مشاور برتر تحصیلی در تهران

3️⃣ عارف گلیوری: رتبه ۲ کنکور سراسری و مشاور ادامه تحصیل در خارج از کشور